اصلي‌ترين چالش تجاري دولت رييسي چيست؟

به برترين وبگاه تخصصي تكنولوژي و رايانه ايران و جهان خوش آمديد.

اصلي‌ترين چالش تجاري دولت رييسي چيست؟

۹ بازديد ۰ نظر

تيم اقتصادي دولت سيزدهم در صورت رأي اعتماد پارلمان ، هفته آينده كار خود را آغاز مي كند ، تيمي كه با چندين اولويت تجاري جدي و اجتناب ناپذير روبرو است. به گزارش اخبار ما ، اگرچه اقتصاد ايران در حوزه هاي كلان با تحريم ها مواجه است ، اما عدم قطعيت وظيفه FATF و …

اصلي‌ترين چالش تجاري دولت رييسي چيست؟ https://maanews.ir/اصلي‌ترين-چالش-تجاري-دولت-رييسي-چيست؟/ اخبار ما Fri, 20 Aug 2021 12:19:47 0000 اقتصادي https://maanews.ir/اصلي‌ترين-چالش-تجاري-دولت-رييسي-چيست؟/ تيم اقتصادي دولت سيزدهم در صورت رأي اعتماد پارلمان ، هفته آينده كار خود را آغاز مي كند ، تيمي كه با چندين اولويت تجاري جدي و اجتناب ناپذير روبرو است. به گزارش اخبار ما ، اگرچه اقتصاد ايران در حوزه هاي كلان با تحريم ها مواجه است ، اما عدم قطعيت وظيفه FATF و …

تيم اقتصادي دولت سيزدهم در صورت رأي اعتماد پارلمان ، هفته آينده كار خود را آغاز مي كند ، تيمي كه با چندين اولويت تجاري جدي و اجتناب ناپذير روبرو است.

به گزارش اخبار ما ، اگرچه اقتصاد ايران در حوزه هاي كلان با تحريم ها مواجه است ، اما عدم قطعيت وظيفه FATF و البته وضعيت نگران كننده با شاخص هايي مانند تورم ، رشد اقتصادي و ارزش پول ملي ، و اين مسائل به ويژه ساير حوزه هاي تجاري ، بنابراين تا زماني كه به آنها پرداخته نشود ، شاخص ها به عنوان يك كار دشوار بهبود خواهند يافت.

در سه سال گذشته ، با توجه به كاهش شديد دسترسي ايران به درآمدهاي نفتي ، صادرات غيرنفتي از كمبود نفت رنج برده است.

اختلافات جدي بين بخش خصوصي و بانك مركزي در مورد نحوه اجراي تعهدات ارزي ، عدم تأمين به موقع مواد اوليه توليد كالاهاي داخلي و بي ثباتي قيمت بازار تنها بخشي از مشكلاتي بود كه صادركنندگان و تجار در سال هاي اخير با آن روبرو بودند.

اما به نظر مي رسد در كنار همه اين مشكلات ، دولت جديد بايد پاسخ فوري به يك سوال پيدا كند و آن بحران كاهش جدي سرمايه گذاري در اقتصاد ايران است. در دوران تحريم ، انتظار سرمايه گذاري خارجي بزرگ در اقتصاد ايران عملاً غيرممكن است ، اما در داخل كشور ، آمارهاي سال هاي اخير نشان مي دهد كه سرمايه گذاري در مقايسه با ركود اقتصادي منفي است يا قادر به رقابت نيست. بسياري از كارشناسان معتقدند كه اگر روند سرمايه گذاري هاي جديد در اقتصاد ايران تشديد نشود ، اين كشور در سال هاي آينده با مشكلات جدي هم در زمينه زيرساخت ها و هم محصولات مواجه خواهد شد.

مهدي عليپور ، عضو سابق اتاق بازرگاني و صادركنندگان در گفت وگو با اخبار ما ، دو دليل عمده براي اين وضعيت عنوان كرد: تصميمات غيرمنطقي و نگاه نادرست به توليد.

وي با بيان اينكه در سالهاي گذشته بسياري از فعالان اقتصادي هيچ تصوري از آينده كار و سرمايه خود نداشتند ، تصريح كرد: متأسفانه در ايران ، آژانس ها و نهادهاي مختلف قوانين ، مقررات و دستورالعمل هايي را وضع مي كنند كه در بسياري از موارد عملاً هيچ هماهنگي ندارند و برخي از طرف ديگر ، ثبات اقتصادي و توانايي برنامه ريزي براي آينده مورد نياز است.

عليپور ادامه داد: “به عنوان مثال ، ما بارها در سالهاي اخير مشاهده كرده ايم كه صادرات يك محصول ممنوع و سپس آزاد شده است ، و در بسياري از موارد ، هنگامي كه يك توليد كننده قصد داشت محصول خود را صادر كند ، اين ممنوعيت ها ناگهان اعمال شد ، چه بايد كرد؟ تعمير و نگهداري و فروش محصولات را انجام مي دهند و اين امر جلب اعتماد خريداران خارجي را دشوار مي كند.

اين فعال اقتصادي با تاكيد بر اينكه سياست هاي كلان اقتصادي در ايران براي توليد نوشته نشده است ، تصريح كرد: در بسياري از كشورهاي جهان ، توليدكننده اي از مزايايي مانند معافيت مالياتي يا تسهيلات ارزان قيمت برخوردار است و اگر فردي قصد سوداگري داشته باشد ، بايد ماليات زيادي بپردازد. به در ايران اما توليدكننده بايد تمام هزينه ها را به صورت شفاف بپردازد و منافع شخصي را در جيب كساني كه بدون نظارت و پرداخت ماليات واسطه گري مي كنند قرار دهد. تا زماني كه اين پيش بيني تغيير نكند ، نمي توان انتظار رشد قابل توجهي در روند سرمايه گذاري جديد در اقتصاد ايران داشت.

انتهاي پيام

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.