آنلاين – خبرگزاري گروه استانها: سالهاست نخل ها در تابستان و قبل از فصل برداشت خرما ، آنها نگران اين هستند كه آيا خرما خريدار خوبي پيدا مي كند يا دوباره مي توانند چيزهاي خود را به صورت رايگان تهيه كنند. كشاورزي كه در تمام سال عرق مي كند ، كشت مي كند ، محافظت …

بازار خرما در تسلط كامل دلالان/ كشاورزان قيمت تعيين نمي‌كنند! – خبرگزاري آنلاين | اخبار ايران و جهان https://maanews.ir/بازار-خرما-در-تسلط-كامل-دلالان-كشاورزا/ اخبار ما Wed, 21 Jul 2021 19:54:10 0000 عمومي https://maanews.ir/بازار-خرما-در-تسلط-كامل-دلالان-كشاورزا/ آنلاين – خبرگزاري گروه استانها: سالهاست نخل ها در تابستان و قبل از فصل برداشت خرما ، آنها نگران اين هستند كه آيا خرما خريدار خوبي پيدا مي كند يا دوباره مي توانند چيزهاي خود را به صورت رايگان تهيه كنند. كشاورزي كه در تمام سال عرق مي كند ، كشت مي كند ، محافظت …

آنلاين – خبرگزاري گروه استانها: سالهاست نخل ها در تابستان و قبل از فصل برداشت خرما ، آنها نگران اين هستند كه آيا خرما خريدار خوبي پيدا مي كند يا دوباره مي توانند چيزهاي خود را به صورت رايگان تهيه كنند.

كشاورزي كه در تمام سال عرق مي كند ، كشت مي كند ، محافظت مي كند ، آبياري مي كند ، تغذيه مي كند ، آلو خشك مي كند ، گرده ها را گرده افشاني مي كند ، حالا بايد به بازار بينديشد.

بازاري كه سالها به جاي آن چرخ دارد نخل ها به نظر مي رسد براي كساني كه حتي تا زمان برداشت خرما پا به باغ نگذاشته اند ، و اكنون در مرحله تحويل خرما از باغداران به بازار ، آنها مي توانند چند برابر شوند نخل سود.

سال گذشته ، پس از فوران تاج ، بسياري از مرزها به تاريخ تبديل شدند نخل بسته و بسياري از محصولات نخل ها او در سردخانه ها ماند تا ميوه يك ساله به درد آنها نرسد و آنها فقط پشيمان خواهند شد.

خرما منوط به تصميم كارگزاران ، واسطه ها و خريداران است و عرضه و تقاضا براي جلوگيري از قيمت گذاري محصولات كشاورزان بي معني مي شود.

با وجود تلاش هاي فراوان ، تنها بخشي از خرما توليد شده توسط كشاورزان استان بوشهر به بازارهاي خارجي ارسال شده است و هنوز بخشي از خرما در انبارها و سردخانه ها باقي مانده است.

اين روزها در آستانه فصل جديد برداشت خرما هستيم و در روزهايي كه به عنوان جمع كننده خرما معروف هستند ، محصول نخل از خارك به روتاب تبديل شده و در آستانه تبديل شدن به يك خرما است و پس از آن بايد برداشت شود.

خريد و فروش خرما در استان بوشهر خصوصاً در شهر دشتستان كه بيشتر خرما استان را توليد مي كند شرايط ويژه اي دارد. در سال هاي اخير واسطه ها و شركت هاي بسته بندي جايگزين شده اند نخلآنها خرما مي گيرند.

جمع كننده هاي تخصصي خرما در دست اين واسطه ها و شركت هاي بسته بندي است و مردم هيچ كارگري براي برداشت محصول و مكاني براي ذخيره خرما ندارند و به ناچار يا داوطلبانه قبل از برداشت خرما مي فروشند.

در اين شرايط قيمت خرما به تصميم كارگزاران ، واسطه ها و شركت هايي كه خريد مي كنند بستگي دارد و عرضه و تقاضا بي معني مي شود تا كشاورزان بتوانند تعيين قيمت محصول خود را متوقف كنند.

بازار خرما با تسلط كامل بازرگانان / كشاورزان تعيين نمي شود!

كشاورزان نگران بازار هستند

يك باغبان اهل دشتان به خبرنگار آنلاين گفت: هر ساله در اين فصل فروشگاه قيمت گذاري خرما و فروش آنها را آغاز مي كند و طبق روال معمول ما هميشه بايد خرما را به يكي از آن افراد بفروشيم.

محمدعلي صمصامي افزود: سال گذشته ما خرما را با قيمت اندك يعني كيلويي شش هزار و 500 تومان فروختيم در حالي كه سال گذشته قيمت خرما 10 هزار تومان بود. با ضرب قيمت تمام كالاها ، قيمت خرما نصف شد.

وي افزود: ما هنوز نگران هستيم ، نگرانيم كه نتوانيم امسال خرما را با قيمتي كه هزينه زندگي ما را براي يك سال تأمين مي كند بفروشيم. متأسفانه باغبان در تعيين قيمت خرما هيچ نقشي ندارد و بازار منوط به تصميم كارگزاران و واسطه ها است.

يكي ديگر از نخلداران استان بوشهر به خبرنگار آنلاين گفت: ما سالهاست كه تاريخي تعيين نكرده ايم و دلالان براي خرما هر قيمتي تعيين كرده اند.

ما قيمت تاريخ تعيين نمي كنيم و كارگزاران قيمت مورد نظر خود را در تاريخ تعيين مي كنند.

حسين اميري افزود: سال گذشته خرما با قيمت كمتر از هفت هزار تومان از ما خريداري شد اما گزارش شده كه خرما در شهرهاي بزرگ از جمله تهران برخي از كيلوگرم ها به 70 هزار تومان رسيده است.

وي تاكيد كرد: ما از درد و عذاب خرما رنج مي بريم اما درآمد ما از هر كيلوگرم خرما كمتر از سه چهار هزار تومان است و دلالاني كه نبض بازار را كنترل مي كنند 10 برابر بيشتر از ما سود مي برند.

تاريخ بازار با سلطه كامل تاجران / كشاورزان تعيين نشده است!

بازار خوبي براي خرما ايجاد كنيد

يك نخل كار دشتستاني به آنلاين گفت: رنج بازار خرما فعلي دردي از نخلداران ما دوا نمي كند و بايد بازارهاي صادراتي مناسبي براي محصول خرما پيدا كنيم.

امير دشتي پور افزود: سال گذشته به دليل مشكلات موجود ، خرماي ما صادر نشد و بسياري از مرزها به روي محصولات كشاورزي بسته شد و همين امر باعث ركود در بازار خرما شد.

وي ادامه داد: مسئولان اقتصادي وزارت امور خارجه بايد با تاجران خرما همكاري كنند و بازارهاي مناسبي براي خرما ايجاد كنند تا زمينه صادرات و رونق بازار براي اين محصول فراهم شود.

نياز به توجه به صنعت فرآوري و فرآوري

يكي از راهكارهاي مهم براي تحريك بازار خرما ، توسعه صنعت تبديل و فرآوري خرما است ، تاكنون اقدامات خوبي در اين زمينه در استان بوشهر انجام شده است و بايد اين فعاليتها بيشتر توسعه يابد.

يكي از عمده ترين مشكلات در زمينه خرما در استان بوشهر فروش خام اين محصول است كه ارزش افزوده زيادي به آن نمي دهد و توسعه صنعت فرآوري اين نقص را جبران مي كند.

بوشهر ، مدير فرآوري و صنايع غذايي سازمان جهاد كشاورزي در اين باره گفت: اقدامات اساسي براي توسعه يخچال هاي تخصصي خرما و صنايع وابسته به خرما در استان انجام شده است و ما از سرمايه گذاران در اين بخش حمايت مي كنيم.

مصطفي قلي پور ظرفيت سردخانه استاني ذخيره سازي خرما را 65 هزار و 500 تن عنوان كرد و ادامه داد: همچنين 87 واحد بسته بندي و فرآوري خرما در استان بوشهر با ظرفيت 87 هزار تن وجود دارد.

وي دشتستان و تنگستان را مراكز توليد خرما در استان بوشهر عنوان كرد و افزود: در سال هاي گذشته كمبود يخچال در استان وجود داشت اما اكنون يخچال ها به ميزان قابل توجهي افزايش و تكثير يافته اند.

بازار خرما با تسلط كامل بازرگانان / كشاورزان تعيين نمي شود!

پشتيباني ويژه از صنايع وابسته به خرما

بوشهر ، مدير فرآوري و صنايع غذايي سازمان جهاد كشاورزي گفت: حمايت خوبي از صنايع وابسته به خرما خواهيم داشت و پرداخت تسهيلات روستايي با علاقه كم زمينه توسعه اين صنايع را فراهم مي كند.

قلي پور گفت: با توجه به توليد سالانه بيش از 160 هزار تن خرما در استان ، نياز به توليد يخچال وجود دارد و ايجاد واحدهاي بسته بندي خرما براي حفظ كيفيت محصولات در يخچال خوب است.

وي به نقش مهم يخچال در كاهش ريزش خرما اشاره كرد و ادامه داد: نگهداري خرما در يخچال باعث حفظ كيفيت محصول ، كاهش ضايعات و تأمين محصول با توجه به نياز بازار مي شود.

مدير صنعت فرآوري و غذايي سازمان جهاد كشاورزي بوشهر به دارندگان اين واحدها توصيه كرد تا از بازار خرما و بسته بندي جديد و پيشرفته به سمت توليد محصولات جانبي بروند.

وي بر لزوم تأكيد كرد نام تجاري در قسمت تاريخ ، وي افزود: انتظار مي رود نخل ها استان بوشهر بايد توجه ويژه اي به موضوع مارك ها داشته باشد تا بتوانند محصولات خود را در فروشگاه هاي زنجيره اي عرضه كنند.

عزم جدي براي بهبود بازار خرما دشتان

نماينده مردم داشتتان در مجلس شوراي اسلامي نيز در سخنراني قبلي گفت: از زمان ورود به مجلس تلاش جدي براي بهبود وضعيت خرما و حمايت از پرورش دهندگان نخل و رسيدگي به نيازها و مشكلات آنها به عنوان اولويت خود انجام داده ام.

ابراهيم رضايي با تأكيد بر تلاش براي بهبود وضعيت فعالان خرما از كاشت و برداشت محصول تا بازاريابي ، بسته بندي و صادرات گفت: سال گذشته سعي كرديم با رايزني هاي مستمر با دستگاه هاي مختلف ذيربط بازار صادرات خرما را تقويت كنيم.

وي با اشاره به اينكه اين تاج با محصولات كشاورزي مرز بسته است ، افزود: “از طريق وزارت جهاد كشاورزي ، وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، وزارت امور خارجه ، بانك مركزي ، سازمان توسعه تجارت و ايجاد ، براي ترويج خرما و اقدام “اما كافي نبود.

نماينده مردم دشتان در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: براي فروش خرما كشاورزان در كشور نيز با نهادهايي مانند نيروهاي مسلح و … رايزني كرديم. براي خريد خرما از يك كشاورز در دشتان.

وي تأكيد كرد: اقدام ديگري كه براي فروش محصولات نخل دشت انجام داديم ، تهيه بازارهايي در پايتخت و ساير شهرهاي بزرگ براي فروش مستقيم و عرضه خرما دشت بود.

بازار خرما با تسلط كامل بازرگانان / كشاورزان تعيين نمي شود!

يك تصميم مهم ملي براي بهبود وضعيت تاريخ

رضايي با تأكيد بر اينكه علي رغم همه اين تلاش ها برخي افراد راهي به بازار پيدا نكرده اند ، افزود: ما هرگز تسليم نخواهيم شد و از تمام توان و انرژي خود براي بهبود بازار خرما به عنوان مهمترين محصول كشاورزان دشتاني استفاده خواهيم كرد.

وي از تمايل به يافتن خريداران جديد خرما از طريق دستگاه سياست خارجي خبر داد و گفت: شايد در كوتاه مدت نتوانيم همه مشكلات موجود در زمينه درختان خرما و خرما را حل كنيم اما خوش بين هستيم و اميدواريم كه شاهد وضعيت به تدريج بهبود مي يابد. “

نماينده مردم دشتان از تلاش براي ايجاد جدول خرما در آينده نزديك خبر داد و افزود: ما به طور جدي در تلاش هستيم تا بهمراه تعدادي از نمايندگان استان هاي نخلخيز جدول خرما تشكيل دهيم تا بتوان تصميم جدي و بزرگي گرفت به صورت ملي از اين وضعيت خارج شويد. “

رضايي گفت: جدول خرما با حضور رهبران ارشد وزارتخانه هاي جهاد كشاورزي ، صنعت ، معدن و تجارت ، امور خارجه و همچنين بانك مركزي و مسئولان سازمان توسعه تجارت تشكيل مي شود.

كشاورزان استان بوشهر هيچ سرپناهي ندارند و انتظار دارند كه مسئولان به آنها كمك كنند تا خرما آنها با قيمت پيش بيني شده خريداري شود و اين مي تواند چرخ زندگي آنها را بر روي آنها بچرخاند.

ايجاد بازارهاي صادراتي جديد براي خرما و همچنين افزايش مصرف خرما در كشور ، يكي از مهمترين راهكارهاي بهبود وضعيت بازار خرما است.

البته كشاورزان بايد ضمن توليد با كيفيت ، به بسته بندي و فرآوري خرما توجه ويژه اي داشته باشند تا خرما آنها توليد شود بيشتر متناسب با مشتري و بازارهاي بهتري را براي خود به دست آوريد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.