ادامه مذاكرات برجامي در دولت بعد؛ ماجرا چيست؟

به برترين وبگاه تخصصي تكنولوژي و رايانه ايران و جهان خوش آمديد.

ادامه مذاكرات برجامي در دولت بعد؛ ماجرا چيست؟

۸ بازديد ۰ نظر

ابوالفضل خدايي: رئيس تيم مذاكره كننده ايراني در وين مي گويد ما بيش از هر زمان ديگري به توافق نزديك شده ايم. العراجي گفت كه “اساس هر توافق دستيابي به منافع ايران و مردم آن است.” اظهارات عراقچي پس از آن است كه اخيراً ميخائيل اوليانوف ، نماينده روسيه در سازمان هاي بين المللي در …

منبع: سايت اسپرت نيوز
ادامه مذاكرات برجامي در دولت بعد؛ ماجرا چيست؟

ادامه مذاكرات برجامي در دولت بعد؛ ماجرا چيست؟ https://sports-news.ir/ادامه-مذاكرات-برجامي-در-دولت-بعد؛-ماجر/ اخبار ورزشي Fri, 18 Jun 2021 03:55:14 0000 عمومي https://sports-news.ir/ادامه-مذاكرات-برجامي-در-دولت-بعد؛-ماجر/

ابوالفضل خدايي: رئيس تيم مذاكره كننده ايراني در وين مي گويد ما بيش از هر زمان ديگري به توافق نزديك شده ايم. العراجي گفت كه “اساس هر توافق دستيابي به منافع ايران و مردم آن است.” اظهارات عراقچي پس از آن است كه اخيراً ميخائيل اوليانوف ، نماينده روسيه در سازمان هاي بين المللي در …

منبع: سايت اسپرت نيوز
ادامه مذاكرات برجامي در دولت بعد؛ ماجرا چيست؟

ابوالفضل خدايي: رئيس تيم مذاكره كننده ايراني در وين مي گويد ما بيش از هر زمان ديگري به توافق نزديك شده ايم. العراجي گفت كه “اساس هر توافق دستيابي به منافع ايران و مردم آن است.” اظهارات عراقچي پس از آن است كه اخيراً ميخائيل اوليانوف ، نماينده روسيه در سازمان هاي بين المللي در وين ، گفت كه مذاكرات در مورد احياي توافق هسته اي در وين ممكن است به توافق در مورد احياي آژانس بين المللي انرژي اتمي قبل از انتخابات رياست جمهوري ايران در 18 ژوئن برسد. ادامه هيد. وي همچنين تأكيد كرد كه اين روند نبايد تأثير قابل توجهي در روند مذاكرات بعدي داشته باشد. رافائل گروسي ، مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي ، در پاسخ به س questionsالاتي درباره روند احياي توافق هسته اي در وين ، گفت كه از سرگيري توافق هسته اي به بعد از نتيجه انتخابات رياست جمهوري ايران موكول مي شود. .

سيروس احمدي ، كارشناس امور بين الملل گفت: “چرا توافق نهايي در مذاكرات وين به دوره پس از انتخابات موكول شد؟” آقاي عراقچي گفت كه انتظار نتيجه نهايي در اين هفته را ندارد و همچنين اظهار داشت كه در اين دور از گفتگوها امكان نهايي كردن توافق وجود ندارد و لازم است هيئت ها مجدداً با پايتخت ها مشورت كنند. اين بدان معناست كه دستيابي به توافق نهايي قبل از انتخابات امكان پذير نبود. هيئت هاي ديگر باقي مانده بودند تا در مورد برخي موانع جدي صحبت كنند. با احترام به احزاب ديگر ، آنها ممكن است ترجيح دهند تصميم گيري در مورد موضوعات بسيار حساس را به تعويق بيندازند تا اينكه آينده سياسي ايران را بدانند. البته غربي ها هميشه گفته اند كه آنها معتقدند تصميم در مورد برنامه هسته اي ايران فراتر از رئيس جمهور است. آنها ممكن است اكنون به دنبال آگاهي از روند سياسي در ايران باشند و براي مثال دريابند كه آيا طيف به اصطلاح ميانه رو در آينده دولت ايران جايگاهي خواهد داشت يا خير. شايد بر اين اساس ، آنها تصميمات نهايي خود را بگيرند و رويكرد آينده خود در قبال ايران را تعيين كنند.

اين كارشناس در پاسخ به اين سوال كه ملاحظات چيست و آيا مي تواند روند مذاكره را مختل كند ، گفت: مدت هاست كه برخي از تحليلگران از تمايل غرب براي گسترش اعتدال در ايران صحبت مي كنند. در اين صورت ، تشديد يا ساده سازي روند مذاكره و چگونگي تبادل امتيازات نيز مي تواند عملكرد اين ملاحظات باشد. به عنوان مثال ، طرف غربي ممكن است در محاسبات خود ، به عنوان مثال ، امتياز دادن به ايران براي منافع يا عدم منافع هر جريان داخلي ، و اينكه چگونه اين يا آن جناح در داخل كشور طرفدار باشد يا نباشد ، حساب كند و از موقعيت سياسي در داخل .. ايران را قويتر كنيد. بنابراين ممكن است تعيين نقش فضاي سياسي ايران قبل از نهايي كردن توافق مهم باشد. البته همه اينها فقط حدس و گمان است زيرا ما هنوز مدركي از غرب نداريم كه بتوانيم با اطمينان بيشتري درباره آن اظهارنظر كنيم.

احمدي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا ايران چنين ملاحظاتي را در برخورد با غرب دارد ، گفت: هميشه بايد همينطور باشد. ايران مدتهاست كه فكر مي كند كدام حزب در ايالات متحده از اقدامات خود بهره مند شود ، به عنوان مثال ، و مطابق با منافع خود عمل مي كند. اساساً ، هر كشور در كار با كشور ديگر تركيب و تعاملات موجود در نهاد حاكم بر طرف ديگر را در نظر مي گيرد. بنابراين ، ايران و ايالات متحده ممكن است ترجيح دهند سرعت روند مذاكرات را تا حدي كند كنند. همچنين ممكن است برخي از ملاحظات سياسي در طرف ايراني وجود داشته باشد. به عنوان مثال ، كدام دولت توافق خود را در دوره تصدي خود نهايي مي كند. البته مي دانيم كه دولت دوازدهم به رياست آقاي روحاني تا اواسط مرداد در قدرت باقي خواهد ماند و در صورت توافق عملي ، اين مشكل ممكن است حدود يك ماه و نيم به تأخير بيفتد. سوال اين است تعيين نتيجه انتخابات آيا مي توان تركيب تيم مذاكره كننده را كمي تغيير داد؟ به عنوان مثال ، نماينده كانديداي برنده بايد در هيئت نمايندگي ايران باشد. در اين صورت ، اين البته به نفع منافع ملي است و ممكن است اجازه دهد ملاحظات سياسي مانعي براي نتيجه گيري سريع توافق نامه نباشد. اظهارات مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي مبني بر اينكه براي رسيدن به توافق نهايي بايد منتظر تشكيل دولت نهايي در ايران بمانيم ، ممكن است منعكس كننده تمام ملاحظاتي باشد كه من بيان كردم.

در پايان ، اين كارشناس در پاسخ به اين س ofال كه چرا فقط دو نامزد از جنبش انقلابي كناره گيري كردند و دو نامزد ديگر در رقابت باقي ماندند ، گفت: اين مسئله از ديدگاه حزبي – جناحي – سياسي و شخصي است. اما بايد در نظر داشت كه نامزدهاي رياست جمهوري علاوه بر وابستگي هاي حزبي و سياسي ، خصوصيات ، اولويت ها ، نظرات يا جاه طلبي هاي شخصي خود را نيز دارند. البته تأكيد مي كنم كه به نظر من بلندپروازي لزوماً معناي منفي ندارد. در اين ميان ، اختلافات ، مبارزات و سازش ها وجود دارد. ممكن است دو نامزد انصراف داده شده قبلاً مذاكرات مثبتي داشته باشند و دو نامزد باقي مانده نيز در مذاكرات به نتيجه نرسيده باشند. همه اين ملاحظات مي تواند وجود داشته باشد.

>>> اين را نيز بخوانيد:
تصميم نهايي با رئيس جمهور نيست. برجام در دولت بعدي نيز ادامه دارد
آينده برجام و تعامل با جهان از ديدگاه 1400 نامزد چه مي شود؟
جنگ اقتصادي و فشار شديد ، آيا نامزدها برنامه اي براي آن دارند؟
راه صلح در منطقه ، نامزدها چگونه از وضع موجود بهره مند مي شوند؟

23310311

منبع: سايت اسپرت نيوز
ادامه مذاكرات برجامي در دولت بعد؛ ماجرا چيست؟

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.